تغذیه مناسب برای سلامت و رشد موها

رای داشتن موهای طبیعی با رشد مناسب باید تغذیه ای مناسب نیز داشت.تغذیه عامل اصلی رشد موها است. مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی مورد نیاز، لازم و ضروری است، مخصوصاً اگر موهای شما به علت فرایند پیری یا به دلیل رژیم های غذایی نامتعادل کم پشت شده باشد.تغذیه ی موهای شما از درون، کلید رشد سالم موهای شما است. با این حال انتظار معجزه ی یک شبه نداشته باشید.

تغذیه مناسب جهت رشد مود
تغذیه مناسب جهت رشد مو

رعایت موارد زیر می توانند در داشتن موهای سالم و پرپشت شما را یاری کند.

۱- غذاهای غنی از پروتئین باید در رژیم غذایی روزانه ی شما گنجانده شوند.

بهترین منابع پروتئین رژیمی عبارتند از گوشت های کم چرب، گوشت ماکیان، ماهی ، تخم مرغ ، فرآورده های لبنی ، سویا ، آجیل ها و دانه ها.

حداقل ۱۵ درصد کالری روزانه ی شما باید از غذاهای غنی از پروتئین تأمین شود.

۲- به مقدار کافی از کربوهیدرات های مفید مصرف نمایید.

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی هستند و به رشد بافت های بدن کمک می کنند که البته رشد موها را نیز شامل می شود. کربوهیدرات ها منبع مهم ویتامین های گروه B نیز هستند که برای سلامت موها حیاتی هستند.

این مهم است که شما بر مصرف کربوهیدرات های تصفیه نشده به جای شکر و آرد سفید که نسبت به دیگر کربوهیدرات های تصفیه شده بسیار رایج و مرسوم هستند، تمرکز نمایید.

شما باید تأکید تان به مصرف سبزیجات ، میوه ها ، دانه های کامل، برنج قهوه ای و سیب زمینی ها باشد.

توصیه شده است که ۵۵ تا ۶۰ درصد کالری روزانه تان را از کربوهیدرات هایی که در این غذاها یافت می شود، دریافت نمایید.

۳- به میزان متعادلی از رژیم غذایی تان چربی دریافت نمایید.

چربی در تولید انرژی به کار گرفته می شود و می تواند هم در منابع غذایی گیاهی و هم منابع حیوانی یافت شود. بدن شما و همچنین موهای تان به مقادیر کافی چربی برای حفظ سلامتی نیاز دارد. چربی ها باید از مخلوطی از منابع گیاهی و حیوانی کم چرب به دست آیند. به طور کلی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری روزانه ی شما باید از این منابع حاصل شود.

۴- این که چه مقدار از هر گروه غذایی بخورید به فاکتورها و عوامل مختلفی چون سن، جنس، سلامتی یا بیمار بودن و فعالیت فیزیکی شما بستگی دارد.

اما به طور کلی در هنگام انتخاب وعده ها و اسنک ها سعی کنید:

  • تنوعی از غذاها را دریافت نمایید.
  • مصرف هله هوله ها را مدیریت کنید.
  • تا حد امکان از غذاهای طبیعی و یا غذاهای آماده ی کم کالری تر استفاده نمایید.
  • غذاها را بیش از اندازه نپزید.

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی هستند و به رشد بافت های بدن کمک

می کنند که البته رشد موها را نیز شامل می شود. کربوهیدرات ها منبع

مهم ویتامین های گروه B نیز هستند که برای سلامت موها حیاتی هستند

۵- غذاهای غنی از بیوتین را مصرف نمایید.

کمبود بیوتین(ویتامین H)، با این که نادر است، دلیل عمده ی ریزش مو و کچلی است. بیوتین در تخم مرغ، گل کلم، جگر گاو، قارچ ها، ماهی سالمون، اسفناج ، سینه ی مرغ ، پنیر ، مخمر آبجو و آجیل ها یافت می شود.

بدن به طور طبیعی مقدار کمی بیوتین تولید می کند که عمدتاً کمبود خفیف بیوتین را بی اثر می کند.

مصرف یک رژیم غذایی متعادل حاوی منابع غذایی بیوتین کمک می کند تا رشد موهای ریخته شده در فرق سر، هم در زنان و هم مردان، به حال اول برگردانده شود.

۶- B6 و B12 را دست کم نگیرید.

ویتامین ۶ B و ۱۲ B برای رشد سالم موها ضروری هستند و باید در یک رژیم غذایی سالم و متعادل وجود داشته باشند.

غذاهای غنی از ویتامین ۶ B عبارتند از اسفناج، فلفل دلمه ای و برگ شلغم.

ویتامین ۱۲ B نیز درمواد غذایی ای چون جگر، پنیر، تخم مرغ کامل، گوشت گاو، مرغ، گوشت گوسفند، ماهی، شیر و ماست یافت می شود.

۷- فولیک اسید را فراموش نکنید.

غذاهای غنی از اسید فولیک باید به عنوان بخشی از برنامه ی غذایی شما هر روز مصرف شوند. این غذاها عبارتند از: دل و جگر و قلوه و سنگدان مرغ، سفیده ی تخم مرغ ، حبوبات ، بادام و آجیل ها.

کربوهیدرات هایی که دارای اسید فولیک هستند عبارتند از نان های تهیه شده از غلات کامل (نان سبوس دار) سیب زمینی و سیب زمینی شیرین.

میوه ها و سبزیجات حاوی اسید فولیک شامل اسفناج، چغندر، بروکلی، کلم بروکسل، مارچوبه ، کلم، هلو ، پرتقال و موزها هستند.

۸- از مکمل ها در صورت نیاز کمک بگیرید.

از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کنید و اگر نیاز است با تجویز پزشک تعداد کمی از مکمل ها را مصرف نمایید. پیروی از این رژیم برای سلامت بهتر موها ضروری است، اما شاید این به دلایلی که در ادامه ذکر شده است کافی نباشد:

سبزیجاتی برای رشد مو

حالا بیایید برخی از سبزیجات مفید را ببینیم که می توانند به فهرست بهترین نکات برای رشد مو اضافه شوند.

اسفناج

در میان آن سبزیجات که برای موهای شما مهم هستند، اسفناج را فراموش نکنید .اسفناج منبع غنی فیبرهای گیاهی اهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است . این مواد بسیار برای مو ضروری اند به خصوص اهن ،چرا که اکثرا کمبود اهن موجب ریزش شدید مو می شوند.

هویج

هویج بهترین گیاه برای رشد مو است. هویج یک فروشگاه غنی از ویتامین B7 یا بیوتین است . بیوتین برای رشد دوباره مو ضروری است. هم زمان به تقویت ریشه مو کمک میکند تا مو به راحتی از بین نرود. هویج را اب پز و له نمایید.ابی که هویج را در ان اب پز کردید دو نریزید و داخل هویج له شده بریزید. خمیر حاصله را سی دقیقه رو مو بگذارید و بعد بشویید . این ماسک به تقویت مو و کاهش ریزش کمک می کند.

پیازها

پیاز منبع مواد مغذی مفیدی برای مواست . این گیاه منبع با کیفیتی از روی، آهن و بیوتین است که برای رشد مو ضروری است. علاوه بر رشد مو، پیاز سبزی شگفت انگیز است که در پیشگیری سفیدی زود رس مو کمک می کند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی بتا کاروتن است. بدن ما بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند. بتا کاروتن برای ترمیم سلول های درون بدن لازم است. سیب زمینی شیرین مقادیر ویتامین A را تا حد زیادی برآورده می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منابع غنی آنتی اکسیدان ها هستند.انتی اکسیدان موجب ترمیم سلول ها می شود . آنها به حذف ناخالصی ها و سموم از سطح پوست سر کمک می کنند.می توانید دو گوجه را به صورت مستقیم مصرف نمایید یا به صورت خمیر دراورده و بروری پوست سر قرار دهید تا نتایج بهتری حاصل شود گوجه فرنگی به درخشش مو کمک می نماید.

سیر

با وجود بوی تند، سیر تونیک ایده آل برای مو است.خوب است که این ماده غذایی را به رژیم غذایی خود بیافزایید چرا که بسیار کم کاری است و حاوی مقادیر زیادی گوگرد است که برای رشد مجدد مو مناسب است.

چغندرقند

داشتن یک سبزی قرمز رنگ، لیکوپن شما را افزایش می دهد که موجب افزایش سرعت رشد مو است. علاوه بر چغندر قند، بیشتر سبزیجات قرمز برای مو مفید هستند، زیرا ممکن است حاوی مواد مغذی مشابه باشند.

برگ های کاری

برگ های کاری با اینکه بسیار کم مورد بحث قرار می گیرند اما پادزهری عالی برای ریزش مو است. برگ های کاری حاوی کراتین است و تونیکی ایده ال برای رشد و درخشش موهای شماست.

لوبیا فرانسوی

لوبیای فرانسوی منبع غنی از ویتامین های A و E هستند.ویتامین E برای درخشش و افزایش حجم مو بسیار مورد نیاز است و از سفید شدن زودرس موهای شما جلوگیری می کند.

چیلی سبز

چیلی سبز یکی دیگر از منابع غنی کراتین و ویتامین E است که بسیار برای رشد موها مناسب است. همچنین به ترمیم سلولهای اسیب دیده سر به منظور ترویج فولیکول های جدید کمک می کند.

سبزیجات نارنجی

این سبزیجات ترکیبات بتا را برای شما فراهم می کنند که موجب داشتن موی بلند و سالم می شود . شکنندگی مو وریزش را کاهش می دهند . دوز بالای بتا کاروتن را از پرتقال و سبزیجات زرد رنگ دریافت کنید – فلفل دلمه ای یک منبع عالی است.

خیار

این ماده غذایی نیز برای داشتن موهای سالم بسیار شناخته شده است ترکیب خیار تازه و استفاده از ان به صورت ماسک بر روی موها و ماساژش بسیار برای موها مناسب است .ممکن است بخواهید برای این ترکیب از کمی پودر زیتون نیز استفاده کنید.

خانواده ایرانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دستورات طب سنتی ایران در زخم و پارگی واژن

ی نوامبر 3 , 2019
در این مقاله مطالبی در مورد زخم و پارگی واژن مطابق دستورات طب سنتی ایران ارایه می گردد. زخم و پارگی واژن: برای هر چه سریعتر ترمیم شدن زخم اپیزیتومی، میتوانید کمی عسل را روی ناحیه زخم بمالید. اینکار به ترمیم سریعتر زخم کمک خواهد کرد. در صورتیکه خشک شدن […]
طب سنتی ایران